Výbrus a zajetí motoru
získáno z příspěvků z mz-world

Výbrus
K provedení výbrusu musíme do servisu přinést válec, ke kterému po výbrusu dostaneme nový píst s pístními kroužky.Důležitá věc, kterou musíme při výbrusu zdůraznit, je vůle mezi pístem a válcem. U motoru MZ ETZ 150 je vůle pro nový píst 0,03mm a u 250, 251 a 301 je vůle 0,05mm. To ovšem platí pouze pro originální písty, které se dneska shání jen obtížně a proto musíme sáhnout po replikách, které mají větší teplotní roztažnost a musíme při výbrusu udělat vůli o 0,02mm větší. Je dobré tento fakt servisu JASNĚ a ZŘETELNĚ oznámit a napsat jim to do požadavků velkými a tučnými písmeny. A nejlépe tam volat a volat a otravovat, zkrátka až do stavu, že když oni zvednou telefon a tam se ozve tvoje jméno, tak ti sami automaticky odpoví: ".....ano, víme, vůle 0,05mm pane..."

Zajetí motoru po výbrusu
Ze začátku to nesmíme moc honit, řekněme tak do 4,5 tis a prvních 1000 km dávat olej 1:30, pak při každém tankování, snižujeme množství oleje, až se dostaneme na předepsaných 1:50 (1:35, 1:40, 1:45....). V žádném případě nedávejte do benzinu plně syntetický olej, který sice maže lépe, ale až při vyšších otáčkách, pro zaběhnutí motoru je naprosto nevhodný, použijte nejlépe minerální olej. Teoreticky by to mělo být po 1 500 kilometrech zajeté, ale stejně bych to první 2,5 až 3 tisíce šetřil a nejezdil na maximálku (případně pokud jo, tak jen krátce). Protože neoriginální písty mají jinou tepelnou roztažnost než německé válce a není problém to zadřít i po 2 tis. kilometrech. Je dobré ještě prvních 1,5 tis. jezdit na bohatší směs (jehla v karburátoru o zářez výš než je standard). Důležité je motor nepřehřívat, jezdit volně, nějak extra to nepřetáčet a hlavně nepodtáčet (neexistuje pětka a do kopce 50). Motoru víc než otáčky škodí zatížení, takže jen tak lehce se projíždět, výletní tempo, často měnit jízdní režimy a často řadit.