Seřízení karburátorů
zaslal Zorg

Seřizuje se samozřejmě se zahřátým motorem a rozsvícenými světly. Motor nesmí nikde sát falešný vzduch (gufero pod alternátorem, přiruba karburátoru), mít čistý vzduchový filtr a seřízený předstih zapalování. Trysky se nečistí drátem, ale pouze profouknutím nebo vlasem ze štětce.

 
  MZ 150 ETZ MZ 251 ETZ
 karburátor BVF 24 N 2-2 BVF 30 N 3-1
 difusor 24 mm 30 mm
 hlavní tryska 120 130
 jehlová tryska 70 70
 jehla částečného zatížení 2,5 A 513 2,5 B 511
 jehla shora 2 (3 v záběhu) 3 (4 v záběhu)
 tryska sytiče 70 95
 tryska volnoběhu 35 50
 hladina paliva 12+-1 mm 14+-1 mm
 šroub vzduchu volnoběhu 1,5 ot. povolen ---
 šroub dorazu šoupátka  + nebo - ---
 šroub směsi volnoběhu --- 2,5 ot. povolen
 šroub vzduchu oběhového --- 4 ot. povolen
 otáčky volnoběhu 1200 ot./min 1200 ot./min
 

Takže podle tabulky u MZ 150 ETZ:

    1. Jehlu nastavit na druhý zářez shora (v záběhu 3.)
    2. Šroub vzduchu volnoběhu č. 8 s CITEM zašroubovat nadoraz a povolit o 1,5 otáčky
    3. Nastavení otáček volnoběhu se provádí dorazovým šroubem šoupátka č. 7 (utažení = větš otáčky, povolení = menší otáčky)
    4. Hladina v plovákové komoře : E1 = 29mm (ventil zavřen, nastavuje se přihnutím dorazu A)
                                                          E2 = 32 mm (ventil otevřen, nastavuje se přihnutím dorazu B)

A u větší MZ 251 ETZ:

    1. Jehlu nastavit na třetí zářez shora (v záběhu 4.)
    2. Šroub oběhového vzduchu č. 8 s CITEM zašroubovat nadoraz a povolit o 4 otáčky (utažení = menší otáčky, povolení = větší otáčky). 
    3. Šroub směsi č. 7 s CITEM zašroubovat nadoraz a povolit o 2,5 otáčky - původně zaplombován.
    4. Hladina v plovákové komoře : E1 = 30mm (ventil zavřen, nastavuje se přihnutím dorazu A)
                                                          E2 = 34 mm (ventil otevřen, nastavuje se přihnutím dorazu B)

 

Seřízení hladiny u MZ 251 ETZ
zaslal Lim

1. Otočíš karbec plovákama navrch. Měří se včetně těsnění (možné potíže – viz. níže). Nejlépe do šupléry si vezmeš míru a = 30 mm. V levé ruce držíš karbec a ukazováčkem nebo palcem nadzvedáváš plováky tak, aby "pružný" kolíček v plovákové jehle (na obr. 5) nebyl stlačen. Od plochy těsnění po hranu plováků, musíš nastavit hodnotu 30 mm. Máš ji v šupléře, takže jen přikládáš k plovákům a eventuelně plováky přihýbáš či odhýbáš nejlépe v místě označeném zelenou šipkou. Bacha na nechtěné stlačení toho "pružného" kolíčku v plovákové jehle...
Bylo by záhodno, aby packa A byla rovnoběžná z držáky plováků C a plováky byly ve stejné výšce (tedy v jedné rovině).

2. Otoč karbec, plováky visí dolů. Do šupléry si vem míru b = 34 mm. Od plochy těsnění k hraně plováků bys měl naměřit hodnotu 34 mm. Pokud ji nenaměříš, tak musíš buď přihnout nebo odehnout dorazovou páčku B od dorazu D – nejlépe se to udělá tak, že prstem přimáčkneš packu A s plovákovým ventilem až na doraz a jiným prstíčkem manipuluješ s dorazovou páčkou B.

Možné potíže:
a) Můžeš mít těsnění z různých materiálů – guma, papír... - no a ty jsou různě široké, různě se při smontování karbecu deformují...a měření/nastavení tak může o milimetr nesouhlasit...
b) Dej si majzla na to, aby ti do plováků neteklo. Stačí i málo benálu v jednom plováku a hned se nadlehčují jinak...

Nejlepší je asi nastavit plováky tak, jak je psáno výše. Podle toho, jak to pak bude fungovat je eventuelně jemně přenastavíš. Z karbecu by neměl benál vyloženě kapat, ale taky se nesmí stát, aby motorka při pořádný palbě škytala – to bys měl moc nízkou hladinu.

Případné dotazy prosím do tohoto příspěvku